پنج عنصر مهم و تأثیرگذار بر کیفیت عکاسی

اگر تفکر می کنید همگی چیز به ادوات موقوف است، باید بدانید تصویربرداری خوب، هرگز در اسباب عکاسی خوب خلاصه نمی شود و این خودِ عکاس و نگاه او به عکاسی است که نقش اصلی را اجرا می کند. بنابراین، قبل از اینکه قسمت شعاری این جملات توجه شما را فراخوانی کنند، با زومیتهمراه باشید تا پنج نکته ی رادیکال در گشایش دیدن و کیفیت عکاسی شما را معرفی کنیم.۱. نور فوق العاده و نوردهی هوشمندانه

جورج ایستمن،بنیان گذار کُداک:پرتو را تو آغوش بگیر و تحسینش کن و دوستش بدار؛ ولی مهم تر از همه، نور را به اندیشه تمام ارج هایت بشناس تا یکی از ابزارهای بنیادی دنیای عکاسی را دردست داشته باشی.

تلالو جوهره و ماده ی اولیه ی عکاسی است و جایی که تلالو نباشد، عکسی غصه در کار نخواهد وجود. البته همه ی ما از اولین لحظات چشم گشودن به این جهان با مفهوم نور آشنا شده ایم؛ اما این آشنایی، نوعی آشنایی ناخودآگاه بوده است و چنین چیزی دردی از عکاسی دارو نخواهد کرد. برای اینکه عکاسی خلاق باشید، تلالو را آگاهانه ببینید و بوسیله آن خیال کنید و کردار وواکنش های آن را همواره درنظر داشته باشید.

نگاه باریک بین و آگاهانه معاون می کند نور را بفهمید و آن را به رسمیت بشناسید. اگر این طور نگاهی با آگاهی از انفراد ها و تونایی های دوربینتان نیز ترکیب شود، امر تمام است؛ چراکه خواهید توانست حتی عاری دردست داشتن دوربین همچنین کادرها را درون حوالی خود ببینید و آن ها را دریافتن و تفویض کنید و تصویری نهایی را متصور شوید که دوربین به شما تحویل خواهد داد.

این موضوع نیازمند کسب تجربه های فراوانی درباره ی دوربین و تنظیمات نوردهی آن است؛ پس وقتی در حال گشت و گذار و اکتشاف تو دنیای نورها هستید، دوربینتان را در لذت یا محفظه اش تنها نگذارید.۲. ترکیب بندی

ادوارد وِستون، عکاس:نیاز بوسیله دانستن قوانین ترکیب بندی، تقریبا چیزی مثل به دانستن جاذبه ی زمین قبل از پیاده روی کردن است.

ترکیب بندی در عکاسی به این معنا است که چه جای گذاری و ترتیبی را بخاطر عناصر موجود در کادر درنظر می گیرید، کدام یک از عناصر را در کادرتان قرار می دهید و کدام یک را از عریضی بر می گذارید.مقاله های مرتبط:۶ نکته مهم برای اختلاط بندی جذاب تو عکاسی طبیعت

ترکیب بندی می تواند بوسیله وسیله ی کادری که برمی گزینید و نوع لنزی که مصرف می کنید یا تا اینکه گاهی با مشت بازی کردن بوسیله اشیاء و عناصر موجود در صحنه و جابه جایی آن ها کنترل شود.

درنظر داشته باشید دانش و قوانین ترکیب بندی، فقط به عکاسی علاقه ندارد و تا اینکه به عهد نقاشان کلاسیک برمی گردد؛ ازاین رو، مطالعه ی اصولی کمک فراونی به صعود درون مسیر ترکیب بندی خواهدکرد.

البته بوسیله کارگیری عین قوانین ترکیب بندی در معنای کتابی اش نه عزب هیچگاه جبری ندارد؛ بلکه اولویت پا بر جا درک آن ها است. چه بسا گاهی در شرایطی ویژه و با به کارگیری کمی خلاقیت در تأکید بر سوژه، بتوان به نتایج شگفت آوری دست یافت.۳. زمان بندی نکته سنج

هنری کارتیه برسون، عکاس خبری:عکاسی برای غلام به انتزاعی حس رویداد و اهمیت آن در کسری از دم است که به دستگاه ی موسسه دقیقی از فرم ها اظهار می شود.

تعبیر نامدار هنری کارتیه برسون، یکی از عکاسان خبری مشهور، با نشانی حین ی موکد که اشتهار کتاب او نیز است، خلاصه ی جامعی از یکی دیگر از مهم ترین نکات اصولی و اولیه ی عکاسی است.

براین اساس، باید بدانید فقط سوژه ی خوب کافی نیست؛ بلکه لمحه ای است که غرض می گیرید دکمه ی شاتر را بفشارید و پرتو را به حسگر دوربین خود برسانید. این یکی از عناصر گلچین کننده ی بنیادی داخل کیفیت عکس شما است. هرچند برمبنای سوژه ی انتخابی و شرایط آن، تصمیم گیری درباره ی لحظه ی قطعی سابق الذکر و چسبیدگی به بهترین نتیجه می تواند از چنددهم ثانیه تا چند ماه زمان ببرد.

آمادگی داشته باشید

عناصر طبیعی یدکی نظیر فصول و ساعات مختلف روز و آب وهوا هستند که روی منظره خواه سوژه تأثیر می گذارند. بوسیله عنوان مثال، اینکه در چه ساعتی از روز قصد داشته باشید از یکی از سوژه های شهری عکاسی کنید خواه زاویه ی شورعشق آفتاب دربرابر سوژه یا نگاره در چه وضعیتی است، تأثیر انکارناپذیری بر وجوه متنوع شمایل بازپسین خواهد گذاشت.

پس برای استخراج بهترین نتیجه، همیشه شرایط جانبی موضوع عکاسی خود را درنظر بگیرید و پیش بینی کنید تا تیمار در ادوات عکاسی مدنظر خود انتخاب بهتری داشته باشید و هم مطمئن شوید محیطی و نوری سوژه داخل نیکوترین حالت ممکن باشد.

برای نمونه، عکاس ورزشی معمولا در شالوده ی ورزش مشخصی فعالیت می نرم و براین اساس، همواره می داند باید از چه لنزی و با چه فاصله ی کانونی برای رویداد پیش رو مصرف کند تا هیچگاه عریضی ی اتفاقی و سست شدن انگیزی را ازدست ندهد.سرگذشت را پیش بینی کنید

اینکه مکانی را تفویض کنید و بخاطر شکار لحظه و کادری خاص بوسیله مقصود بنشینید، روش مرسوم بسیاری از عکاسان بخاطر ثبت لحظاتی سزا است. اگر هوشیار مکانی با نوردهی مناسب جدی که کادرهای خاصی در آن توجه شما را فراخوانی می کند؛ اما مثلا رهگذری پیاده را کم دارد، شاید ارزشش را داشته باشد برای وقوع این موافقت مقداری فراغت کنید. جذابیت نتیجه ی نهایی، خستگی این انتظارتان را تکرار خواهد کرد.۴. توجه بوسیله طیف رنگی و نوری

نِوادا وایر، عکاس سفری و ادیب:تونایی دیدن کیفیت فام ها و روابط موجود میان آن ها، هنر و مهارتی است که باید با فتنه مستمر ارتقا یابد.

می دانیم پرتو جوهره ی عکاسی است؛ اما آنچه خلال دیدن عکس متوجه می شوید، نور نیست؛ بلکه تجلی آن، یعنی رنگ و تونالیته است. بنابراین، شاکله ی عکس شما رنگ ها و تونالیته ها هستند و توجه به آن هاست که مفهوم تمثال مدنظرتان را گلچین می کند.

همواره حواستان به روابط رنگ های متنوع با یکدیگر باشد؛ چراکه ابد همه ی رنگ ها باهم روابط دوستانه ای ندارند و برخی از این دشمنی ها ممکن است طولانی سوژه و تصویرتان را ازبین ببرند.

برای مثال، ممکن است درون کادر، اثر جزیی جیغ و بی ربط کاری کند که توجه مخاطب بر سوژه ی اصلی تصویرتان با اختلال مواجه شود یا حتی برعکس، به وجود رنگی اختصاص درون فضای تصویر نیازداشته باشید که درحال حاضر، در عریضی وجود ندارد. درون چنین وضعیتی لازم است با ترفندهایی همچون تغییر زاویه ی دید، ته رنگ مدنظر را از تصویر خارج یا بوسیله آن مسبوق کنید تا هم خوانی رنگی مدنظرتان حاصل شود.

هرچند اثر جزیی تو تصاویر سیاه وسفید معنایی ندارد، این تصاویر همچنین هرگز از این قواعد مستثنا نیستند؛ با این نفاق که به جای فام ها، طیف های نوری و ترکیب هایی از سیاه وسفید هستند که در نقش گوینده ی تصویر ظاهر می شوند.

دراین صورت، حس توجه به نور دوچندان می شود؛ چراکه تا اینکه جسمی سیاه تو وضعیت نوری ویژه می تواند کاملا روشن بوسیله نظر برسد و همین نعوظ برعکس.

قوانین پیش فرض در زمینه ی عکاسی سیاه وسفید نشان می دهد عکس سیاه و سفید باکیفیت، عکسی است که سیاه و سفید و طیف خاکستری بین این دو را شامل شود. باوجوداین، باید بدانید چنین قوانینی همیشه بخاطر همگی ی شرایط ها و ایده ها کاربرد ندارند. برای مثال، بسیاری از عکاسان شهری هستند که با درنظرنگرفتن این قوانین، عکس هایی با کنتراست بالا و فارغ از طیف های خاکستری و البته بیش گیرا و جذاب ثبت می کنند.۵. بینش و حس پرعضله

الیوت اِرویت:عکاسی هنر مشاهده است که بیشترِ آن را نحوه ی مشاهده ی شما و بخش کمتری از آن را خویشتن چیزهایی تشکیل می دهد که مشاهده می کنید.

درحالی که چهار عنصر قبلی تجسس شده می توانند با مطالعه ی بیشتر فراگرفته شوند، این موضوع انتها مقدور است بخاطر بسیاری از افراد مشکلی بزرگ باشد؛ چراکه خلاقیت و علم موضوعی نیست که چندان به واسطه ی کلمات منتقل شدنی باشد.

باید درنظر بگیرید علاوه بر بررسی و تمرین، یکی از اسلوب های اساسی درس خلاقیت و بینش، شناخت بیشتر قابلیت های ابزاری است که دردست دارید. بخاطر نمونه، وقتی بدانید دوربینتان در وضعیت نوری مختلف چه امکاناتی دارد یا چه محدود ی فاصله ی کانونی یا عمق بازار را ارائه می دهد، ناخودآگاه دیدن بازتری به هوا اطراف و ایده های موجود تو آن پیدا خواهید کرد.

افزون براین، خودی اسباب و تمرین فراوان با امکانات آن باعث می شود وقتی قصد دارید از سوژه یا نگار ای اختصاص عکاسی کنید، بوسیله جای آنکه بخشی از ذهن خود را صرف جزئیات فنی دوربین کنید، کامل توانتان را روی کادر مدنظر بگذارید و فضای بیشتری بخاطر بروز خلاقیت خویشتن پیدا کنید.

تجسس پنج اصل عمده و مؤثر روی کیفیت عکاسی به آخر رسید؛ اما نمی قابلیت برای دنیای عکاسی و خلاقیت های بی حساب آن پایانی درنظر گرفت. پس، دوربین خود را دردست بگیرید و ماجراجویی را آغاز کنید و تجربیاتتان را تو مسیر این ماجراجویی با ما و سایر کاربران زومیت  بوسیله تعهد پرداخت بگذارید.بیشتر بخوانید:کاربرد از دکمه فوکوس پشتی در دوربین های حرفه ای تکنیکی قدیمی شده است؟در عکاسی خیابانی باید سریع و مستمر عکس بگیرید۱۱ نکته برای گشایش عکاسی مستندتجربه ای متفاوت از عکاسی با فیلترهای آی آر کروماستفاده از ترفندهای ساده برای عکاسی خلاقانه