عکاسی ماکرو و نمایشی خیره کننده از بال پروانه

عکاسی ماکرو یا بزرگنمایی، فرصتی برجسته برای درک زیبایی و نمای شگفت انگیز از جهانی است که متین پیش روی ما استراحت دارد، اما بوسیله وضوح قابل مشاهده نیست. دراین میان شماری از عکاسان دلگشا قریحه برای ثبت این دنیا پنهان به سراغ عکاسی از حشرات رفتند. مخلوقاتی که اغلب به قیافه یومیه با آن ها سروکار داریم، ولی شاید هیچ گاه موفق به تماشای آن ها از چنین زاویه ای نشده باشیم. عکاسی که امروز به تماشای آثارش می نشینیم، یکی از پررنگ ولعاب ترین حشرات گیتی را بخاطر عکاسی انتخاب کرده و نتیجه ی تلاش هایش حقیقتا دیدنی است.

در این مجال، پای صحبت های «کریس پرانی» (Chris Perani) خواهیم مجمع تا کمی بیشتر با فعالیت و هدف او از این سنخ عکاسی آشنا شویم.مقاله مرتبط:۱۰ ترفند تو عکاسی ماکرو برای عکاسان مبتدی

هرگز تصور نمی کردم که روزی با یک تور صید پروانه به این شعاع و آن دویده و بوسیله دنبال به تله انداختن سنجاقک و پروانه باشم، اما این دقیقا همان مربوط به طبقه کارگر و زحمتکش است که دو تابستان قبل در نگرش زندگیم تو شمال سن فرانسیسکو اجرا دادم. طبیعت این منطقه با نمایشی خیره کننده از آبشارهای جذاب، درختان غول قد و تپه های سرسبز، متجاوز مطبوع و تماشاگر است. اما وقتی تابستان و گرما از نحو می رسند، آبشارها رفته رفته خشک شده و رنگ سبز دلبر کوه جایش را با رنگی قهوه ای و دلمرده عوض می یواش و دیگر چیز خوشایندی بخاطر عکاسی کردن باقی نمی ماند.

به همین خاطر یک مرتبه با فرا رسیدن خلع تابستان، خویشتن را به چالش کشیده و جدیت کردم نظم های دیگری از طبیعت پیرامونم را به عنوان سوژه عکاسی انتخاب کنم و این تصمیم درست همزمان با خرید یک لنز ماکرو بود. اما درست از زمانی که بوسیله سراغ عکاسی ماکرو رفتم، می دانستم که این معامله جهشی ارشد داخل کارنامه ی حرفه ای خواهد بود و درنهایت مرا به جانب «extreme macro» هدایت کرد. وقتی تازه فاتحه به امر کرده بودم، تزیین خیره کننده ی این دنیای جدید به واقع مرا مفتون و شیفته ی خود کرده بود، دنیای که متین پیش چشمان ما استراحت دارد.

یک طبقه که به نهاد رفته و مشغول عکاسی کردن بودم، دانا چیزهای جدیدی شدم. این بار بافت و خطوط نقش بسته روی تجهیزات درختان یا گلبرگ های تراب و قطرات آبی که روی تار عنکبوت نقشی خیره کننده خورده بودند، توجه ام را به خود طلبیدن کرد. و اینجا بود که بیش ازپیش دنیای عجیب و سحرانگیز اطرافم را دیدم و تصمیم گرفتم که حتی این جهان را با وضوح و شفافیت بیشتری تماشا کنم. از سوی دیگر بااطلاع شدم که حشرات باید یکی از سوژه های کارهایم باشند، هرچند من احتیاج بوسیله حشراتی داشتم که تکان نخورند و به غلام دستور دهند که داخل فضای استودیو از آن ها عکاسی کنم. بوسیله زودی فریزر مملو از اسلوب های مختلف حشراتی شد که به دام انداخته بودم.

اما با فرا رسیدن پاییز، مشکلی جدید سر راهم قرار گرفت، چون با سرد شد هوا دیگر حشره ای برای عکاسی کردن پایا نمانده بود. سرانجام در ماه اکتبر عملا هیچ حشره ی جدیدی نگرفته بودم. در این ایام حیات که تصمیم گرفتم بخاطر عکاسی کردن از حشرات سری به آکادمی علوم سن فرانسیسکو زده و از پروانه هایی که در نمایش جنگل های بارانی آکادمی داخل معرض دید عموم قرار گرفته بودند، عکس برداری کنم. سپس از تکمیل کار متوجه میزی پر از میکروسکوپ و نهنگ های پروانه شدم. این فرصت به غلام اذن داد که جزییات بیشتری از نهنگ های پروانه را تماشا کنم، جزئیاتی که بوسیله من مدال داد فراغت است پروژه ی بعدی ام در چه موردی باشد. عکاسی ماکرو بی نهایت از حشرات همان کاری حیات که در حافظه داشتم.

با تدارک ی تجهیزات متشابه نخست بوسیله عکاسی از حشرات کردم اما کار آن قدرها که فرض می کردم به سادگی پیش نمی رفت و اغلب توأم با تجربه های ناامیدکننده بود؛ اشتباهاتی لخت مثل لرزش میز، گرمای محیط، قدری گردوغبار یا حتی روش عدول کردن در استودیو می توانست نتایج تمام زحمات را به نفخ داده و نتیجه ، یک عکس کدر و بی چونی وجود.

باوجود تمام این سختی ها، اکنون مولود ی تلاش ها بوسیله خوبی زیبنده مشاهده است. تو پس کارهای مشکل، استرس و نگرانی، تصویری بازپسین اما شگفت انگیز به دست آمده که نتیجه ۲۱۰۰ نوردهی مجزا است که همگی در هم ادغام و داخل قالب یک تمثال به نمایش درآمده اند. در خلال این پروژه غلام از تجهیزات میکروسکوپی ۱۰ و ۵ ایکس استفاده کردم، به همراه یک لنز ۲۰۰ میلیمتری که بوسیله آن ها متصل می شد.

از آنجایی که درون عکاسی ماکرو، عمق بازار به شدت بیرون از فوکوس و به نوعی نادیدنی است، لازم حیات قبل از شروع حکم فکری به حال فوکوس کردن روی سوژه می کردم. تنظیم دستی لنز فقره سختی بود، به همین فکر به سراغ کاربرد از یک ریل مخصوص رفتم که لنز را متجاوز از سه گانه میکرون برای هر عکس جابه مکان نمی کرد. مسئله ی دیگر ارتفاع سوژه وجود. به همین خاطر هر شمایل به صورت ۶تکه مجزا درون نظر گرفته شد که سپس از تکمیل کار بوسیله کمک نرم وسایل فتوشاپ درون هم ادغام شده و محصول نهایی را ابداع می کرد.

درنهایت این پروژه که «نهنگ های پروانه» نام دارد، نتیجه ی آخرین تکاپو های این عکاس برای نمایش نظام و شبهه این مخلوق زیبا است.

امیدوارم از تماشای این تصاویر لذت دربند باشید. آیا شما تیمار تجربه عکاسی ماکرو را دارید؟ شما چه سوژه ای را برای این شاخه عکاسی ترجیح می دهید؟ نظرات خود را با ما نیز در میان بگذارید.بیشتر بخوانید:تماشا کنید: ۵ ترفند عاری هزینه بخاطر عکاسی ماکروبرندگان رقابت جهانی عکاسی ۲۰۱۹ سونی مشخص شدنداشتباه سایت 500px در نمره عکس بهسازی نشده باعث تعلیق یکی از کاربران شدتکنیک جدید عکس برداری مبتنی بر لیدار، تصاویر را از بور ۴۵ کیلومتری ثبت می کندزوم اپ: RAW ؛ ثبت عکس های خام و حرفه ای با آیفون